Varje år, strax före jul, uppstår frågan: Hur lyckas man göra julhälsningar affärsmässiga och samtidigt personliga, innerliga och eftertänksamma – med en personlig touch? För allt hänger på rätt ton. För att göra det lite lättare för dig har vi sammanställt gratis textmallar för alla fall.
Det går definitivt inte att komma runt julhälsningar i affärslivet. För många är det bara en syssla, men dessa lyckönskningar och tackbrev fyller en viktig funktion: de uttrycker uppskattning och kan användas för att tacka kunder och partners för deras lojalitet eller framgångsrika samarbete. Men hur skriver man julhälsningar som är både affärsmässiga och hjärtliga?
Den rätta tonen är viktig: professionell med en personlig touch. För se upp, med någon kärlekslöst ihopsnickrad text eller det glesa kortet som bär den osynliga stämpeln ”massutskick” är det mer troligt att du uppnår motsatsen. Mottagaren får känslan av att avsändaren inte anser honom tillräckligt viktig för att göra en ansträngning. Och handen på hjärtat: ibland är det så. Men du bör aldrig låta det synas på ett julkort.
Innehåll
- Vad du bör tänka på när du skickar julhälsningar till företag
- Vem får julpost?
- Julhälsningar – textmallar för företag för alla tillfällen
- Så här designar du dina julkort
- Tips: Designa julkort online och beställ direkt
Vad du bör tänka på när du skapar julkort för företag
1. Hög kvalitet
Det behöver inte vara ett elegant texturerat kort. Men det bör vara några nivåer över tunt skrivpapper för att adressaten ska känna sig uppskattad. Ett professionellt tryckt vikt kort med ett matchande kuvert är alltid ett bra val i detta avseende. För att visa upp sig är julhälsningar på exklusivt papper eller ett kort med effektfärger lämpliga.
Du behöver inte skilja mellan kort för kunder, partners eller medarbetare, utan kan använda samma design för dina julhälsningar. Ju fler kort som produceras, desto lägre blir produktionskostnaderna. Ord som läggs till för hand ger en personlig touch. Särskilt om du har en begränsad julbudget kan du spara pengar på detta sätt.
2. Personlig adress
Personlig adress innebär inte bara att mottagaren kallas vid namn, utan också att han eller hon tilltalas direkt med ett par ord. Det är därför tillrådligt att inte trycka för mycket text på julkort som produceras i stor skala, så att det fortfarande finns utrymme för handskrivna tillägg. Alternativt kan du beställa instickskort och skriva personliga ord på dem.
Med sådana personliga anteckningar är det bäst att nämna händelser som skapar en känsla av gemenskap för både avsändare och mottagare. Eller hänvisa till vissa preferenser hos kunden eller affärspartnern. Särskilt under den eftertänksamma jultiden i slutet av året är det en bra idé att se tillbaka på projekt eller milstolpar som man har klarat av tillsammans.
3. Glöm ingen
Visst, det är inte trevligt om julkortet kommer med charmen av en spridd artikel, men du bör inte sprida för fint för kärlekens fest heller. Om du bara tänker på enskilda medlemmar i ett team kommer du oundvikligen att trampa alla andra på tårna. Skriv därför antingen bara upp dem som du har personlig kontakt med eller en ställföreträdare per team.
Att glömma bort enskilda medlemmar i ett team är mer än pinsamt. Det är bättre att kontrollera listan flera gånger och helst behålla den under hela året. På så sätt undviker man onödig stress mot slutet av året.
4. Julhälsningar – affärer och att sticka ut från mängden
Med många affärskontakter blir julkorten snabbt många. Den tionde julgranen och den åttonde järnekskvisten sticker inte längre ut. Om du vill bli ihågkommen av dina kunder och partners måste du satsa på något ovanligt eller unikt.
Allt som avviker från normen fångar blicken. Det kan vara ett sällsynt papper, julfärger som skiljer sig från normen (traditionellt grönt och rött), en ovanlig form (vad sägs om runda gratulationskort?) eller ett motiv som aldrig har setts förut.
Om du gillar det lika ovanligt som roligt kan du ta med dina egna foton: personalen i renkostym, husets kärnprodukt i julhatt eller en liten serietidning som passar tillfället. Kort med ett så litet underhållningsvärde kommer definitivt att bli ihågkomna.
5. Som ackompanjemang eller solo
Om julhälsningen bara är ett tillägg till en gåva räcker det också med ett kort på en sida med några personliga ord. Om kunden eller affärspartnern bara får lyckönskningar är det bättre med ett genomarbetat dubbelkort.
En liten balansgång i detta avseende är julkortet som anger att budgeten kommer att investeras i en välgörenhetsdonation istället för gåvor. I det här fallet bör kortet också vara elegant, men inte för pråligt, utan ganska enkelt.
Vem får julpost?
Kunder och affärspartners får ofta julkort som en självklarhet, men ibland kan det också vara mycket lämpligt att skicka en liten gåva till anställda i slutet av året för de tjänster de har utfört.
På många företag är adresslistorna indelade i kategorier. Premiumkontakter får mer värdefulla gåvor än B- och C-kontakter, eller inga alls. Mindre viktiga partners får ”bara” ett kort. Därför är det extra viktigt att kortet är attraktivt utformat och innehåller en individuell eller åtminstone personlig text.
Julhälsningar – textmallar för företag för alla tillfällen
Du kan modifiera våra förslag för dina egna syften eller anta dem helt som de är om de bara passar. Vi har försökt att täcka alla områden, ibland lite mer formella och kontemplativa, ibland lite mer avslappnade – lämpliga för olika målgrupper och partnerskap.
1 – Kort med gåva; 2 – Julhälsningar till företag utan gåva; 3 – Julkort med hänvisning till donationer; 4 – Texter utan tydlig julreferens; 5 – Tilltalande citat för kort och julhälsningar till företag
Så här designar du dina julkort
1. Bestäm formatet
En ovanlig kortform, t.ex. en gran eller en julgranskula, ser verkligen tilltalande ut och lockar dig att behålla hälsningar som sticker ut från mängden längre än vanligt. Men detta är egentligen bara ett alternativ för mycket små upplagor. Om du vill glädja hundratals kunder i juletid är det enklast att använda standardformat:
- Det vikbara kortet i DIN A6 är formatet bland julkort och ser högkvalitativt ut när papperskvaliteten har ytvikter på 250 till 400 g/m2. Blanka ytor och lite glitter passar särskilt bra till julen. Men en matt version ser också mycket elegant ut. I vår onlinebutik finns också tydliga Julkort och Julkort med effektfärger.
- vykortet i DIN A6 är naturligtvis också en klassiker, som också är billigast när det gäller produktion och frakt. Men även här kan du lägga till höjdpunkter, till exempel med delvis efterbehandling av en bokstav. Eller så kan du välja Julvykort eller Julkort med effektfärger. Nackdel: Om kortet kommer till mottagaren utan kuvert och kanske lite tilltufsat, kan det göra ett oönskat intryck. Det är dock perfekt som komplement till en gåva.
2. Grafisk design
Kortens visuella utseende spelar uppenbarligen en viktig roll, vilket är anledningen till att färdiga kort från butikerna är nästan självförklarande. Men hur utformar man en attraktiv julhälsning?
Motiv
Det första du bör tänka på är motivet. Ska det vara något klassiskt eller något originellt? Oavsett vad du väljer ska det passa såväl ditt företag som dina kunder och affärspartners. Medan en tillverkare av trapphissar är mer benägen att arbeta med konventionella julmotiv, kan den funkiga byrån ha en tipsy ren som går vilse som pryder kortet. I tveksamma fall är det bättre att välja det beprövade och testade än att försöka vara innovativ.
Kan du inte hitta något som uppfyller dina förväntningar? Om du använder vår online design editor har du tillgång till professionella bilder från Shutterstock. Där hittar du säkert ett passande motiv för dina julhälsningar.
Företagets logotyp
Företagets logotyp är också viktig och bör vara diskret för gratulationskort, särskilt för julhälsningar. Den får under inga omständigheter ingå i själva texten. Den bör finnas på kuvertet och om det gäller ett vikt kort kan den visas på den del som inte skrivs på. Men även här bör det vara litet och inte för djärvt.
Baksidan av vykort
När det gäller klassiska vykort måste man också ta hänsyn till baksidan. Om du designar det hela själv måste du vara uppmärksam på de nödvändiga elementen: Rader för mottagarens namn, adress, land och en platshållare för frimärket samt frankerings- och kodningszon. Det är enkelt att göra med våra kostnadsfria mallar för baksidan.
Tips: Designa julkort online och beställ dem direkt
Det blir inte mycket mer personligt och individuellt än så här: hälsningar på helt egendesignade julkort. Med vår online design editor är det enkelt att skapa kort.
Du bestämmer dig för ett visst kort och anger upplaga, papper osv. Klicka sedan på Skapa design online, välj en layoutmall och du är redo att sätta igång: Ladda upp dina texter, bilder och logotyp, justera färger och typsnitt.
Har du inga egna bilder? Välj då ditt motiv bland ca 20 miljoner bilder från vår samarbetspartner Shutterstock. De högupplösta bilderna är försorterade i 70 olika ämnesområden och erbjuder många motiv, särskilt för julen. Du kan använda sökfunktionen för att skräddarsy urvalet exakt efter dina önskemål.
Du behöver inte installera något program för att använda designeditorn online. Alla steg utförs i webbläsaren och är självförklarande eller förklarade. Resultatet är en individuell karta som är skräddarsydd för ditt företag och din målgrupp.
Online design är tillgängligt för många av våra produkter (t.ex. kort, visitkort eller till och med reklamartiklar).
3. Texten
Framför allt, som förklarats ovan, är den personliga touchen viktig. Naturligtvis är det vackrast om hela texten är skräddarsydd för respektive mottagare. Men eftersom detta bara är möjligt i ett fåtal fall, måste man hitta en allmänt lämplig text som kan kompletteras personligen. Några förslag på detta hittar du i våra textmallar.
Kanske letar du också fortfarande efter ett lämpligt ordspråk för framsidan av ett vikkort eller en presentlapp? Sådana korta julord hittar du i den här artikeln: Språk för julkort: förslag och gratis textmallar.
Källor:
- https://www.weihnachtssprüche.eu
- https://www.zitate.de/kategorie/Weihnachten
- https://www.spruch.com/anlass/weihnachten
Avbildningar:
Roman Samborskyi, HabilePhotography, Bogdan Sonjachnyj, Tartila (via Shutterstock).
Nietjuh, Rawpixel (via Pixabay)
Denna artikel
Den här artikeln publicerades första gången 2018 och uppdaterades i oktober 2023.