Samma julklapp varje år – till alla dina kunder och affärspartners? Eller vill du prova något nytt? Kanske dikterar din budget också ett annat ramverk än vanligt. Vi har sammanställt några förslag på traditionella och lite annorlunda gåvor i olika prisklasser för dig här i vår julklappsspecial för kunder.
Små gåvor är kända för att hålla vänskapsband vid liv – och har även en positiv effekt på affärsrelationer. Förutsättningen för detta är dock att julklapparna tas väl emot av kunderna. Låt dig inspireras av våra tips och förslag.
Innehåll
Vilka kunder är julklapparna till?
Den här frågan leder till långa diskussioner i många företag med många kunder och affärspartners. Är det bara A-kunderna som får en gåva och går de andra tomhänta därifrån? Eller får premiumkunderna en present av högre kvalitet än de övriga? Räcker det med ett kort med varma ord och lyckönskningar för vissa (eller alla) av dem?
I idealfallet finns de som betraktas som (mycket viktiga) A-, (viktiga) B- eller (mindre viktiga) C-kunder redan i kunddatabasen. Den totala budgeten avgör sedan vilka summor som finns tillgängliga för de enskilda kundgrupperna. Det som räknas är alltid gesten – och hur den utförs. En liten eller billig gåva behöver inte nödvändigtvis se billig ut. Och det ska den absolut inte göra!
Hur ska den perfekta julklappen se ut
En perfekt julklapp måste framför allt förmedla en sak: att någon har tänkt på den. Om mottagaren inte kan göra någonting alls med sin gåva är det osannolikt att detta intryck skapas. Därför bör man ta hänsyn till mottagarens önskemål och behov. Ju mer personlig en gåva är, desto större är sannolikheten att den uppskattas.
Helst ska gåvan också ha någon form av koppling till företaget – eller till själva tillfället. Vid jul kommer detta ofta naturligt, eftersom något juligt som kan förbrukas eller användas under högtiden åtminstone alltid är lämpligt för denna högtid. Det kan vara svårare med gåvor som ges under året.
Endast det bästa av det bästa
Oavsett hur kreativa idéerna var i förväg: Om budgeten bara tillåter ett mediokert förverkligande är det bättre att välja ett annat alternativ. En undermålig gåva kommer alltid att misslyckas med att få den avsedda effekten. Den uttrycker inte uppskattning, utan ser ut som vad den är – en kostnadsbesparande lösning.
Men hur kan man undvika detta när budgeten är begränsad? Välj då en produktkategori och välj det bästa inom den kategorin: hellre ett genomarbetat julkort än en billig give-away, hellre ett högkvalitativt biros än ett helt skrivset till samma pris och hellre gott te än en sämre tekokare.
På tal om give-aways: skräp är naturligtvis uteslutet. Men även bland de (små) reklamgåvorna finns det högkvalitativa produkter som passar bra som julgåvor till kunderna. Vi visar dig hur du kan krydda dessa små gåvor nedan.
Julklappar till kunder för under 10 euro
Gåvor under 10 euro är inte bara billiga, utan också intressanta ur ett skatteperspektiv. Om kostnaderna för så kallade ”spridningsartiklar” per person som får gåvan och per räkenskapsår ligger under detta värde behöver du nämligen inte betala skatt för dem.
Du kan läsa mer om detta ämne på Gåva reklamartiklar: I dessa fall är dina gåvor avdragsgilla.
Julkortet
Ett vackert, personligt eller ovanligt julkort är mer emotionellt tilltalande än en opersonlig gåva. Det finns dock några saker att tänka på för att det ska bli bra: högkvalitativt papper, helst ett vikbart kort med kuvert och helst med din egen design. Din logotyp bör också vara synlig så att det omedelbart framgår vem som skickat julhälsningen.
Julkort finns i olika utföranden i vår onlinebutik: Du kan välja mellan Julvykort eller Julkort med vikning.
Har du inte tid eller resurser att designa skräddarsydda kort? Inga problem: med vår online design editor kan du designa dina kort snabbt och direkt i din webbläsare utan någon extra programvara. Tack vare vårt samarbete med Shutterstock kan du få tillgång till 20 miljoner professionella bilder från databasen och använda dem för din design utan extra kostnad.
Vill du passa på att uppmärksamma en rabattkampanj eller skicka en liten gåva? Varför då inte skicka en voucher eller rabattkupong på samma gång? Du kan designa ett kupongkort med perforering – till exempel för att separera kupongkoden – så att du inte behöver två olika produkter.
Vill du inte designa layouten själv? I så fall kan vår designtjänst hjälpa dig.
Förutom utseendet måste innehållet också vara rätt. Hur förmedlar du goda önskningar utan att låta för platt? Vad kan man egentligen skriva om man vill att det ska bli mer än ”God jul”? Tips om detta hittar du t.ex. på Julhälsningar – affärsmässiga och hjärtliga och Språk för julkort.
2 i 1: Julkort och julklapp i ett
Kortet kan inte bara skicka hälsningar, utan också fungera som en gåva i sig. Till exempel som en voucher, kvitto eller inträdesbiljett till företagets eget evenemang. Om du är ute efter något mer överdådigt kan kortet kanske också vikas ut till en Adventskalender eller förvandlas till en julgransprydnad med några enkla steg och lite lim.
Detta är bara två av många möjligheter. En brainstorming-session i marknadsföringsteamet kommer säkert att ge ännu fler idéer.
Du kan också hitta inspiration för att återanvända olika trycksaker på Kreativa reklamidéer: Dolda mästare för din marknadsföring och Kreativa presentförpackningar: Inspiration och mallar inför julen.
Reklamgåvor och andra småsaker
Även reklamartiklar till ett lågt pris kan vara eleganta och har också fördelen att de kan märkas. Till exempel är koppar, som du kan tillsätta te- eller glöggkryddor i om du har en högre budget, särskilt lämpliga för julsäsongen.
Högkvalitativa kulspetspennor i metall och anteckningsböcker är inte särskilt juliga, men alltid användbara. En klassisk gåva i slutet av året är också kalendrar i alla möjliga former och för B2B-kunder finns också olika skrivbordstillbehör tillgängliga.
Ytterligare förslag på gåvor till ett lågt pris hittar du nedan.
Vouchers, värdecheckar som julklappar till kunder
De flesta kunder uppskattar rabatter och gratiserbjudanden. Därför är värdecheckar, kuponger och kvitton också mycket populära som julklappar. Beroende på tillfället kan det till exempel handla om en kopp glögg och pepparkakor vid nästa besök eller en rabatt på julshoppingen.
Julklappar
Julen är en mycket praktisk högtid ur ett marknadsföringsperspektiv. Den har så mycket dragningskraft att en kundgåva inte nödvändigtvis behöver vara relaterad till företaget. Det räcker med att ge bort något festligt. Och det finns otaliga möjligheter. Och om en av dem passar ditt företag som pepparkakor på en häxas stuga, så mycket bättre.
Kulinariska läckerheter
Pepparkakor, småkakor, småkakor, julstollen och makroner. Listan över julens kex kan göras lång. Om det finns en regional eller till och med lokal specialitet på ditt företags huvudkontor, skulle detta vara det första valet. Annars kan man tänka sig allt som smakar gott och påminner om jul.
Dessa små delikatesser är märkta och har en dedikation och ser särskilt bra ut. självhäftande etiketter är snygga och lite mer personliga. De har fördelen att du inte bara kan anpassa själva gåvan, utan även alla förpackningar med din logotyp och dina önskemål.
Detta fungerar även för andra kulinariska gåvor. Julpajer och julskinka, stollen, punsch, grogg, glöggkryddor (eller själva glöggen), te, kaffe och kakao (alla med julsmak) är också tänkbara. Och inte att förglömma, naturligtvis, adventskalendern. Du kan få den helt tryckt med din egen design.
Dekoration
Ren dekoration ses som en ganska värdelös gåva vid andra tillfällen. Men till jul kan dekorativa föremål också kombineras med en praktisk aspekt. Allt som kan användas som julgran eller julklappsetikett har ett existensberättigande.
Det är viktigt att de har ett juligt utseende, en behändig storlek och en ögla för upphängning eller fastsättning på gåvan. Julkulor, taggar gjorda av trä, filt, glas, metall och papper eller kartong är lämpliga för detta. Motiven är varierande: ängel, julgran, stjärna, komet, flöjt, shawm, trumma, gunghäst, jultomte, snögubbe, snöflinga, nötknäppare och mycket mer.
Praktiskt
Utskärningsformar täcker flera aspekter samtidigt: de är juliga, kan användas av mottagaren för julbak, ser söta ut – och är dessutom billiga att köpa. Mer individuella är kakstämplar, som du kan göra personliga med egna text- och bildmotiv. Det behöver inte vara företagets logotyp, utan något annat som påminner om ditt företag kan placeras här.
Det är också praktiskt med gåvor som dina kunder kan ha nytta av inför julen: Julkort att skicka, presentpapper och presentband, klistermärken eller etiketter på rulle. Diskret märkta sprider dessa gåvor också din logotyp.
Hållbara julklappar till kunderna
Engångsartiklar, onödiga förpackningar eller för mycket plast gör allt oftare ett dåligt intryck på mottagaren. Å andra sidan blir gåvor som är tydligt hållbara allt mer populära.
Om du fokuserar på hållbarhet bör dina gåvor uppfylla minst ett av dessa kriterier: produkten kan användas flera gånger, material och produktion är miljövänliga, transportvägarna är så korta som möjligt och det krävs lite förpackning.
Några av de gåvoidéer som redan nämnts uppfyller ett eller flera av dessa kriterier. Andra möjliga produkter som du kan beställa direkt här i vår onlinebutik: ekopennor av trä, kartong eller vetestrå, tryckbara nötknäppare av metall och väskor av hållbara material som filt och jute.
Även om du väljer ett julkort kan du göra ett bestående intryck genom att välja en återvunnen kartong.
Du ligger helt rätt i tiden om dina gåvor nästan uteslutande tillverkas av naturmaterial. Julföremål är perfekta för detta: till exempel julgransprydnader av obehandlat trä och kottar, kulor av rotting, arrangemang av kvistar och mossa, kanelstänger och torkade apelsinskal för smakskålen och polerade trädskivor som underlägg.
Ta en titt på vår kategori Eko/naturprodukter och låt dig inspireras.
Ovanliga julklappar till kunderna
Traditionella julklappar är trevliga, och det finns ingen allvarlig anledning att introducera något nytt. Men om du vill ha något helt annorlunda har vi två förslag:
Ge tid
Ju mer sällsynt något är, desto dyrbarare är det. Och vad har vi alla för lite av i vår hektiska tid? Just det! Men hur kan vi ge bort tid? Till exempel genom att befria människor från tråkiga uppgifter så att de får mer tid över till annat. Det kan ske genom en kupong för en extra tjänst vid nästa beställning, en kostnadsfri analys eller en konfiguration som kunden annars skulle behöva göra själv.
Men det kan också handla om att ge kvalitetstid tillsammans – med en inbjudan till ett företagsevent eller en glöggkväll i en liten grupp före jul.
Hemgjorda hantverk
Det låter som förskola och kladdiga fingrar, men det behöver inte bli en riktig pysselsession. Det kan till exempel vara en pappersstjärna som du klistrar på julkortet eller en flaska som någon fäster en handskriven presentlapp på.
Om det går att göra mer hemgjort, så gör det. Det kan inte bli mer personligt. Naturligtvis är detta bara genomförbart för en liten kundkrets. Men DIY-kampanjer kan också genomföras i en hanterbar skala för fler kunder och större företag. Till exempel en stor tavla där alla på avdelningen förevigar sig själva med sin signatur och en liten julsymbol. Detta kan sedan bli ett motiv på julkortet. Eller en kalender där de viktigaste gemensamma datumen som kongresser, interna utställningar etc. skrivs in för hand.
Packa in julklappar till kunderna
Naturligtvis beror det på innehållet, men utsidan bör redan göra att du vill packa upp den. Böcker och andra rektangulära eller kvadratiska gåvor är mycket populära. Du kan slå in dem enkelt och fint i gåvoomslagspapper, knyta en tygbåge eller ett raffiaband runt dem och sedan är du klar. Det ser bra ut och kan överlämnas direkt eller skickas med post utan problem.
Flaskor, ganska skrymmande gåvor, små föremål och vissa livsmedel kräver lite mer ansträngning. Den yttre förpackningen ser särskilt attraktiv ut om den inte bara är julig utan också personlig. I vår onlinebutik hittar du ett stort urval av tryckbara förpackningar: konfigurerbara, anpassade förpackningar, teleskoplådor, flasklådor och kuddlådor i standardstorlekar samt påsar och kartonger för öppna livsmedel.
Om det är första gången du designar din egen förpackning kan du hitta steg-för-steg-instruktioner och en video på Skräddarsydd förpackningsdesign – InDesign tutorial. Du kan hitta inspiration specifikt för julförpackningar på Kreativa presentförpackningar: Julinspiration och mallar.
Bildkällor: NaMong Productions, NaMong Productions92, 5-b class, gpointstudio, HabilePhotography, perfectlab, Netrun78, Lyuba Alex via Shutterstock; Pixabay via Pexels
Denna artikel
Den här artikeln publicerades första gången den 18 oktober 2022 och uppdaterades i oktober 2023.