Mässväggar, rollups, banderoller – det är klassiker bland mässystem. Som ett 360° medium och runtom mässystem erbjuder så kallade ”pop-up tower” en välkommen omväxling. Vad denna 2 m höga annonspelare handlar om och vad som måste beaktas vid utformningen av detta mässystem, förklarar vi i denna Tutorial.
Den är 2,25 m hög med en diameter på 64 cm. För designers, märkesambassadörer och kreativa människor, erbjuder det ett utformningsområde på nästan 5 m². Och den kan monteras helt verktygslöst. Det är ett magnetiskt mässystem av särskilt slag: pop-up-tower.
Utformningsytan för pop-up-tower, är uppdelad i tre lika stora PVC-banor. Banorna är fastsatta runt gallersystemet med magnetband och magnetlås. Detta resulterar i en smidig, nästan sömlös reklamyta.
Det använda tryckmaterialet är PVC med eller utan laminering. Detta återger färger och design tydligt och kan lätt rengöras med ljummet vatten och en mjuk trasa.
Nyckeldata för Pop-up-Towers:
- Fällbart gallersystem av mattsvart aluminium med gångjärn och magnetlås
- Tre tryckbanor med en bredd på respektive 67,2 cm och en höjd på 223,6 cm
- Tryckets totalformat: 223,6 x 201,6 cm
- Tryckmaterial: 350 μm PVC (sidenblankt) eller 440 μm PVC inklusive laminering
- Vikt: ca. 16,5 kg
- Med transportvagn med separat förvaring av tryckbanor
Designtips för Pop-up-Tower
I princip är det mycket viktigt att alltid hålla formen på denna reklampelare i åtanke. Det rör sig om en cylinder med en cirkulär bas. På grund av kurvaturen hos pop-up-tower ser betraktaren bara en del av ytan ur det centrala perspektivet, som annars försvinner i kurvan. Ord eller texter som leder runt hela annonspelaren, kan bara läsas om betraktaren går runt Pop-up-Tower ett varv.
Ett hjälpmedel för designen erbjuder här en uppdelning av utformningsområdet i tre tryckbanor. Medan bakgrundsdesignen lätt kan sträckas över hela ytan, kan de tre tryckbanorna användas såväl som designavsnitt, som en naturlig begränsning av delområden för designen, vad gäller ytans kurvatur.
Design-idé: Optisk egenskap som Eyecatcher
Utformningsytans kurvatur kan emellertid också utnyttjas medvetet: kanske kommer det att locka dina (potentiella) kunder och partners att titta närmare på ditt varumärke och ditt företag!
Utforma ett Pop-up-Tower för en mässa
Nu går det till konkret utformning. Vi skapar en ren, reducerad design för en mässmonter på en fackmässa.
Steg 1: Ladda ned förlaga
Vi arbetar med InDesign-förlaga, vilken vi hittar under ”Detaljer“ på Pop-up-Tower-produktsidan i vår Onlineshop. Den innehåller alla korrekta inställningar för vår senare tryckdata-fil: Slutformatet är 201,6 x 223,6 cm, tillsammans med beskärningen på cirka 2 mm vilket resulterar i ett dataformat på 202,0 x 224,0 cm.
Vi öppnar denna förlaga i InDesign och utformningsprocessen kan börja. Som ett hjälpmedel är snittlinjerna markerade med hjälplinjer, övriga hjälplinjer till höger och vänster markerar ett säkerhetsavstånd. Det rekommenderas därför att placera all viktig information, som text och logotypen, med något avstånd från alla snittkanter.
Steg 2: Utforma yta
Vi fyller nu vår utformningsyta helt med en svart bakgrund. Detta ligger till grund för vår minimala design.
Nästa element är vår företagslogotyp, som vi placerar i den nedre tredjedelen av mitten på tryckbanan. Detta kombinerar vi med mottot för vår kampanj: LET’S WORK HARD AND DREAM BIG! Designen av detta kampanjmotto är en kombination av ett Helvetica-typsnitt och en trendig Brush-font. Hela designen är färgstarkt baserad på Onlineprinters företagsdesign av svart och orange.
Resultatet är en mycket enkel Pop-up-Tower-design som gör att vårt kampanjmotto kan utvecklas fullt ut.
Steg 3: Exportera tryckdata som PDF
Tack vare vår förlaga är export av vår PDF-fil en barnlek. Med Ctrl + E öppnar vi Export-dialogen och klickar på Export. Alla nödvändiga exportinställningar är redan sparade i förlagan!
Mycket nöje vid utformning av denna gigantiska annonspelare!
Och så byggs Pop-up-Tower upp:
Credits:
Mediaformgivaren Christoph Ullrich utformar.