Obehagligt, men nödvändigt: att informera kunderna om en förestående prishöjning. De som ger ärliga och transparenta argument kan fortsätta att behålla kunderna.
Förr eller senare måste du övervältra de ökade kostnaderna på dina kunder. Du kan begränsa deras missnöje genom att meddela prisökningen i god tid, kommunicera orsakerna och konsekvenserna så öppet som möjligt och använda några marknadsföringstrick.
Innehåll
- Skäl till prishöjningen
- Anmäl prishöjningen och erbjud mervärde för kunderna
- Måste du meddela en prishöjning?
- Förbered tillkännagivandet av prishöjningen
- Anmäl strukturen på det personliga brevet för prishöjningen
- Innehåll och argument för prishöjningen
- Exempel på brev för prishöjningar
Skäl för prishöjningen
Skälen till en prishöjning kan delas in i två grupper:
Företagsinterna skäl
Felräkning eller en planerad expansion – det är bara två exempel på operativa skäl till en prishöjning. Även med all vederbörlig öppenhet skulle det första skälet naturligtvis inte kommuniceras en-till-en. Det andra skälet innebär däremot fördelar för kunderna.
Generellt sett bör en företagsintern motivering till en prishöjning alltid vara kopplad till ökad kundnytta. Detta gäller även den andra kategorin av skäl:
Generella ekonomiska skäl
Naturkatastrofer, (ekonomiska) kriser, politiska och militära konflikter, epidemier och andra händelser på global nivå kan utlösa flaskhalsar och prishöjningar. Kortsiktiga fluktuationer kan balanseras, men inte en kontinuerlig uppåtgående prisutveckling.
Eftersom alla påverkas av inflation finns det en viss förståelse för prisökningar. Det är inte mycket som behöver förklaras. Ändå är det viktigt att samtidigt erbjuda kunderna nya fördelar. Konkurrenterna kämpar ju också med samma problem och kommer att göra motsvarande erbjudanden till sin kundkrets. Dessutom tar det allt längre tid för konsumenterna att bestämma sig för vilka inköp eller investeringar de ska göra. Du behöver goda argument till förmån för ditt eget företag.
Anmäl en prishöjning och erbjud mervärde för kunderna
Oavsett vad de exakta skälen är: Ingen är glad över stigande priser. Därför bör du inte bara informera dina kunder om den kommande prisnivån, utan också erbjuda dem ett mervärde. Du kanske måste skapa detta först. Läs också Att skapa mervärde för kunderna.
Möjliga verktyg för detta är
Produkt/tjänst
Kan du själv optimera ditt erbjudande? Kan du förbättra kvaliteten på din produkt? Det kan också vara möjligt att planera ett användbart tillägg eller tillbehör som en gratis gåva. Även förpackningen kan ingå i övervägandena: Kan den vara mer miljövänlig eller mer praktisk?
Tjänster
Det är här det oftast finns flest möjligheter att erbjuda kunderna ytterligare fördelar. Det kan ibland vara små saker som kostar lite men som ändå har stor betydelse.
Det avgörande här är vad som är genomförbart inom den fastställda budgeten och vad som skiljer dig från konkurrenterna. Håll ett öga på marknaden. Vilka kampanjer planerar dina konkurrenter, var finns det fortfarande nischer? Möjliga utgångspunkter kan vara:
-
- Personal: Fundera tillsammans med dina anställda på vad som kan göras mer för kunderna. Sensibilisera alla när det gäller vänlighet och kundorientering, se till att det finns fasta kontaktpersoner.
- Processer: Gör det så enkelt som möjligt för dina kunder att köpa dina produkter och använda dina tjänster. Detta inkluderar flera sätt att kontakta dig, enkel beställning av produkter, garantier, reparations- och underhållserbjudanden.
-
- Tilläggstjänster: Andra sätt att behålla kunderna trots prishöjningar är reservationer, kundanpassning, leveransservice och tidsbeställningar, vilket särskilt B2B-kunder uppskattar för sin planeringssäkerhet.
Måste du meddela en prishöjning?
Energileverantörer, hyresvärdar, banker och försäkringsbolag är enligt lag skyldiga att meddela eventuella höjningar av sina priser, avgifter eller bidrag. Alla företag som kommer i direkt kontakt med sina kunder rekommenderas åtminstone att informera om prishöjningar.
Inom vissa sektorer, t.ex. livsmedelsindustrin, är det vanligt att dölja högre priser. En chokladkaka kan kosta lika mycket i flera år, men i stället för att väga 100 gram väger den 90 eller till och med mindre. Om alla spelar ett liknande trick har konsumenterna inga verkliga alternativ. Detta beteende är dock fortfarande en källa till irritation.
Företag med en liten kundbas har under inga omständigheter råd med detta. De är beroende av att inte skrämma bort sin kundkrets genom att höja priserna bakvägen. Ett tidigt meddelande är därför inte bara rättvist, utan ger dig också en plattform: du kan förklara dina skäl, vilket i bästa fall kommer att väcka förståelse och stärka förtroendet för ditt varumärke. Å andra sidan kan du kommunicera de ovannämnda mervärdena. Om möjligt, erbjud dina kunder möjligheten att köpa igen till det gamla priset.
Förbered meddelandet om prishöjningen
Det finns några saker du bör tänka på när du planerar brevet:
Tidpunkt
Regelbundna mindre prisjusteringar förhindrar att du behöver höja priserna för mycket. Externa faktorer som inte kan påverkas kan dock ibland leda till att företagets kostnader stiger i en extraordinär omfattning. I sådana fall påverkas vanligtvis hela branschen eller till och med hela ekonomin. Konsumenterna är medvetna om den rådande prispressen så att de kan positionera sig inför allmänna prisökningar.
Och när är den exakta tidpunkten för tillkännagivandet? Kunderna bör informeras några veckor före prishöjningen. B2B-kunder behöver vanligtvis informeras mycket tidigare. Ta deras ordercykler och budgetplanering som vägledning.
Försiktiga beräkningar
För att undvika att behöva höja priserna igen inom en överskådlig framtid bör du göra en mycket noggrann kalkyl och räkna på olika scenarier. Om du har prisgarantier med en leverantör fram till en viss tidpunkt kan du garantera dina kunder ett konstant pris fram till tidpunkt X.
Särskilda arrangemang är möjliga i händelse av stora osäkerheter. Inkludera prisjusteringsklausuler eller priseskaleringsklausuler i nya kontrakt. Hur du formulerar dessa på ett juridiskt korrekt sätt kan du läsa om på sidan för Stuttgarts industri- och handelskammare.
Skapa mervärde
Kontrollera möjligheterna i ditt företag och bestäm hur din kundkrets ska försonas med prishöjningen.
Definiera språket
Alla kunder kommer inte att stillatigande acceptera prishöjningen eller helt enkelt hålla sig borta. Det kan komma förfrågningar, klagomål, missnöjesyttringar och till och med förolämpningar och andra känsloutbrott.
Anställda med direkt kundkontakt måste veta hur de ska motivera prishöjningen och hur de ska bemöta invändningar. De måste internalisera det officiella språket och kunna lugna arga uppringare eller besökare. Det är heller aldrig en dålig idé att ha några godbitar i rockärmen för särskilt besvärliga men värdefulla kunder.
Kommunicera prishöjningar i alla kanaler
I en butik eller på ett kontor med många besökare är en naturlig första åtgärd affischtavlan där du informerar dina kunder. Praktiskt är också flyers eller vykort att ta med sig. Dessa är särskilt användbara om de meddelar ett försäljningsdatum före prisökningen eller liknande.
Du bör också uppmärksamma den kommande prishöjningen samtidigt på din hemsida, i eventuella nyhetsbrev och på dina framträdanden i sociala medier.
Personligt meddelande
Om du har en portfölj med högre priser och/eller större kunder eller B2B-kunder bör du alltid meddela den kommande prishöjningen personligen. Det är bäst att välja en något tidigare tidpunkt än det allmänna tillkännagivandet i alla andra kanaler.
Även om kontakten normalt är digital bör ett meddelande skickas per brev och endast i undantagsfall per email för att förbättra kundlojaliteten.
Formulera och skicka ett brev
Följebrevet kräver en särskilt välplanerad strategi. Det utgör kärnan i den officiella språkpolicyn och därmed i meddelandet i de andra kanalerna. Medarbetarna bör också kunna använda det som en vägledning för att kunna svara på kundförfrågningar på ett lämpligt sätt. Förslag till formuleringar finns längre ner i artikeln.
Meddelandet om prishöjningen bör inte ha reklamkaraktär. Detta innebär att företagets normala brevpapper används, med ett lämpligt kuvert och ett frimärke.
Struktur för följebrevet för att tillkännage en prishöjning
Som i alla affärsbrev bör ämnesraden göra det kristallklart vad brevet handlar om. Om du kallar barnet vid dess namn ”prishöjning” eller snarare ”prisjustering” spelar egentligen ingen roll. Det är viktigare att också ange datum från och med vilket de nya priserna kommer att gälla.
Den förklarande texten bör ha en positiv parentes. Det är trots allt välkänt att det som skrivs i början och slutet är det mest minnesvärda. Till exempel kan det första stycket hänvisa till den utmärkta affärsrelationen, det sista stycket kan innehålla en hoppfull utblick eller konkreta erbjudanden till de tidigare priserna.
Inom denna parentes finns det så mycket utrymme som behövs för att förklara anledningarna och möjliga effekter av den nödvändiga prisökningen.
Slutligen kan en subtil call-to-action vara användbar – beroende på om du vill mobilisera dina kunder för dina erbjudanden eller inleda en konversation med dem.
Innehåll och argument för prishöjning
I ett brev ska du förklara orsaken eller orsakerna till de kommande prishöjningarna för dina kunder så ärligt och individuellt som möjligt. Du behöver inte och bör inte be om ursäkt för detta. Du kan dock ge en liten indikation på hur länge du har behållit dina gamla priser.
Dessa skäl kan vara: allmänna prisökningar på råvaror, produktion, energi och transport, ökade arbetskostnader, expansion, flaskhalsar i leveranser, expansion av tjänster, nya lagkrav. Argumentationen blir mer personlig om du kortfattat beskriver hur dessa orsaker påverkar ditt företag – men utan att gå in på alltför många detaljer.
Om det finns makroekonomiska orsaker behöver du inte förklara lika mycket. I sådana situationer finns det dock vanligtvis ett osäkerhetsklimat som leder till återhållsamhet från konsumenternas sida. Här är det särskilt viktigt att skapa förtroende. Det kan du göra med förtroendeingivande formuleringar i slutet av brevet och med erbjudanden som tillgodoser dina kunders behov av trygghet, t.ex. prisgarantier under en viss tidsperiod.
Denna garanti kan vara en av de förbättringar som du utlovar samtidigt som prisökningen. Som redan nämnts är optimerade tjänster, produktförbättringar, förenklade inköps- och/eller beställningsprocesser också möjliga. Det är viktigt att kommunicera detta tydligt i brevet.
Du bör också se till att erbjuda en köpeperiod till det tidigare priset i ditt brev. Detta gynnar inte bara den totala verksamheten och tömmer lagret, utan ger också kunderna ett positivt incitament. Ett erbjudande som detta vittnar om stor rättvisa, vilket bidrar till att stärka kundlojaliteten.
Exempel på följebrev för prishöjningar
Vi har formulerat brev om prishöjningar för olika situationer. Du är välkommen att använda lämpliga element från dessa.
Innehåll
- 1 Prishöjning för enskilda produktgrupper
- 2 Prisjustering
- 3 Vi höjer priserna
Bilder
ADragan via Shutterstock; Yan Krukau, Pavel Danilyuk, Tima Miroshnichenko via Pexels
Images