Julhälsningar från familjen, roliga ordspråk från bokhandeln eller den senaste posten från din favoritbutik: Vykort är en riktig allroundtalang och lika intressanta för privata som för affärsmässiga ändamål. Vi visar dig varför korten fortfarande är trendiga.
Vi möter vykortet i en mängd olika former och färger. Klassiska i DIN A6 eller DIN lång, med resemotiv eller ovanliga illustrationer och ordspråk. Korten är lika olika som deras väg till oss och de människor som vi tar emot meddelandena från. Anledning nog att ta en närmare titt på vykortets 150-åriga historia. På så sätt tar vi en allegorisk titt på privata brevlådor, men också på möjliga användningsområden för vykort i marknadsföring.
Innehållsförteckning
- Vykortets historia
- Vykort i privata sammanhang
- 5 användningsområden för vykort inom marknadsföring
- Designa dina egna vykort
Vykortets historia
Redan 1777, enligt Worldpostcarddyay.com, ska en gravör i Paris ha erbjudit gratulationskort som kunde skickas med posten. Men uppenbarligen var tiden ännu inte mogen för detta. De som hade råd med korten störde sig på att det saknades kuvert. Tjänstefolket skulle ha kunnat läsa texterna före den egentliga adressaten.
Premiär i Österrike
Det första vykortet med en form som liknar dagens skickades av den offentliga posttjänsten i Österrike den 1 oktober 1869 (källa: Fortunapost.com). Kortet hade adressen på ena sidan och ett meddelande på den andra, men ingen bild. Det kallades för ett ”korrespondenskort” vid den tiden.
Internationell postgång
Till en början kunde korten bara skickas inom det egna landet. Bilaterala avtal gjorde det också möjligt att utbyta kort med enskilda andra länder. När General Postal Union (senare Universal Postal Union) grundades 1874 fastställdes ett standardporto och det blev lättare att skicka kort utomlands. Från och med då hittade vykort sin väg över hela Europa.
Först med bilder
I Tyskland gav postverket upp sitt tryckmonopol 1872. Privata företag fick därför tillstånd att tillverka vykort. Detta var första gången som bildmotiv dök upp på framsidan av korten. Eftersom effektiv kromolitografi blev populär trycktes många vykort i Tyskland – ofta med tillägget ”Gruss aus” (hälsningar från).
Ett av de mest populära motiven i slutet av 1800-talet var för övrigt Eiffeltornet. Inför premiären på världsutställningen i Paris 1889 designade gravören Charles Libonis vykort med bilder av monumentet. Besökarna kunde skicka korten direkt från Eiffeltornet.
Ny form
I mer än 30 år har vykortets framsida varit avsedd för själva texten och baksidan uteslutande för adressen. Så om det fanns ett bildmotiv på framsidan var skribenterna tvungna att placera sina texter runt det.
Det var först i början av 1900-talet som kortet fick sin nuvarande utformning: text och adress bredvid varandra på baksidan, framsidan fritt utformningsbar. Denna layout möjliggjorde längre texter, även om korten i allt högre grad dekorerades med illustrationer och bilder. Denna nya form introducerades i Storbritannien 1902, i Frankrike 1904, i Tyskland 1905 och i USA 1907.
Vykort idag
Under tiden kan vykortet se tillbaka på en mer än 150 år lång historia. Det upplevde sin bästa tid mellan 1885 och slutet av första världskriget 1918, under vilken tid miljarder vykort skickades varje år.
I samband med 150-årsjubileet publicerade Eurostat siffror över produktionen. Enligt dessa trycktes nästan 60 miljoner vykort i Europeiska unionen under 2019. Sverige ligger i topp med en andel på 24 procent, följt av Tyskland (23 procent) och Spanien med 20 procent. Européerna skickar flest vykort under sommarmånaderna juni till augusti.
Vykort privat
Trots budbärare och sociala medieplattformar: Vykort med sin långa historia används fortfarande – och främst i följande funktioner.
Helgdagshälsningar
För många är det fortfarande en del av semesterupplevelsen att skicka ett vykort till nära och kära där hemma. En digital hälsning går mycket snabbare att skicka, men har inte samma värde. Speciellt far- och morföräldrar och den yngre generationen väljer gärna det tryckta kortet.
Gratulationer
Födelsedagskort ligger på första plats, tätt följt av julkort. Påskhälsningar, nyårshälsningar och gratulationer vid privata tillfällen som bröllop, årsdagar, flytt, konvalescens etc. faller också inom denna kategori.
Inbjudningar
Inbjudningar till stora fester som en födelsedag eller ett bröllop skickas vanligtvis inte bara via budbärare eller e-post. Ett fint inbjudningskort är mer passande. I de flesta fall kommer detta dock inte fram till mottagaren som ett öppet läsligt vykort. Istället placeras vykortet (eller ett elegant flip card) i ett kuvert och betraktas därför som ett brev.
Det så kallade save-the-date-kortet hamnar däremot ofta i form av ett vykort i de inbjudnas brevlåda.
För vår vykortdesign använde vi en bakgrund från Fotolia, vår neutrala mall för vykortets baksida och gratis penseltypsnitt ”Selima”.
Andra funktioner
Övriga funktioner
Vissa vykort får en plats som dekorativa föremål: coola kort med ett roligt ordspråk, konstkort, kort med ovanliga eller särskilt vackra motiv. De hänger på kylskåpet, på anslagstavlan och i vissa fall även inramade på väggen. Sådana vykort gör sig också bra som bokmärken. Och vykorten kan också skickas – bara så där till någon man tycker om.
Vad ska jag skriva?
Kortet finns där – nu är det bara texten som saknas? Du hittar massor av idéer i våra mallar och textmoduler:
5 användningsområden för vykort i marknadsföring
Vykort, med sin mer än 150-åriga historia, är inte bara ett populärt medium i den privata sfären. Det tryckta mediet är också perfekt för marknadsföringsändamål:
1. Vykort som utskick
Det behöver inte alltid vara det klassiska reklambrevet. Särskilda kampanjer för att värva kunder, behålla kunder eller återvinna kunder kan också skickas med vykort. Medan reklambrev ofta går förlorade i den interna posten, sticker vykort – särskilt i specialformat – ut från mängden. Trevlig effekt: Vykorten kan samtidigt användas som responselement.
2. Gratiskort i målgruppens miljö
Gratiskort, dvs. gratis vykort, finns tillgängliga att ta med sig på offentliga platser som pubar, restauranger eller barer. Men gratisvykort kan också hittas på högskolor och universitet eller på mässor. Det speciella med korten är att de vid första anblicken inte uppfattas som reklam. På grund av sin kreativa design placeras korten vanligtvis synligt, som nämnts ovan, så att de och därmed varumärket bakom dem alltid är närvarande.
3. Vykort som ett annonselement
Har du någonsin bläddrat igenom en tidning och stött på ett vykort – löst eller fastklistrat på en annons? Då har du antingen stött på ”Add a card”-vykort, dvs. vykort som kan klistras fast på annonsen under tidningsproduktionen och lossas av läsaren. Eller på ”See and Write”-vykort, som i motsats till ”Add a card”-exemplaren limmas in individuellt. En annan populär variant är vykortsbilagor som häftas fast framför annonsen.
4. Klistermärken till vykort
Ett populärt medium i marknadsföringsmixen är också vykortsklistermärken. Svårt att skilja från sin klassiska motsvarighet vid första anblicken, framsidan kan skalas av och fästas på ett föremål. Baksidan är tillgänglig för din personliga hälsning. Tjusiga klistermärken för bärbara datorer och portföljer är till exempel särskilt effektiva för reklam.
Vårt tips: Om du inte vill använda själva vykortet som svarselement kan du planera in en länk till din webbplats, till exempel via QR-kod, i designen. Vykortskampanjer kan också kombineras med andra medier: Vad sägs till exempel om en matchande affisch?
5. Gerillamarknadsföring med vykort
Gerillamarknadsföring är en mycket modern form av marknadsföring som har en överraskningseffekt som mål och eftersträvar en hög grad av uppmärksamhet. Vykort som distribueras eller skickas som en gerillamarknadsföringsåtgärd är främst avsedda att få det ämne som avbildas i konversationen så att mottagaren aktivt söker efter ytterligare information.
Skapa dina egna vykort med en historia
Du kan designa vackra vykort själv även om du inte har en examen i grafisk design. Vårt online designverktyg gör det enkelt att vara kreativ:
Du väljer mellan olika layoutmallar, färger och typsnitt och laddar upp dina egna bilder, texter och logotyp:
Om du fortfarande saknar ett lämpligt foto kommer du säkert att hitta något i Shutterstocks bilddatabas. Du kan kostnadsfritt använda deras professionella foton för din design.
Källor:
- Världspostkort
- Worldpostcarddyay.com (https://worldpostcardday.com/history)
- Fortunapost.com (https://www.fortunapost.com/leblog/4_histoire-carte-postale.html)
- Eurostat (https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20201204-1)
Denna artikel publicerades första gången den 17 april 2017 och uppdaterades i maj 2023.