Vykort är idealiska för privat- och affärskommunikation samt för direktmarknadsföring. Det finns dock några saker att tänka på vid utformningen av baksidan. Med våra kostnadsfria mallar som PDF-filer och InDesign-dokument för DIN A6 och DIN lång är du på den säkra sidan.

Vykort har funnits i mer än 150 år. Trots sin höga ålder och många digitala alternativ spelar detta medium fortfarande en viktig roll, även inom marknadsföring (se: ”Vykort: Utveckling och roll i marknadsföring”). Med våra kostnadsfria vykortsmallar kan du enkelt designa dina egna vykort – oavsett om det gäller en inbjudan eller ett gratulationskort för privat bruk eller som ett marknadsföringsverktyg för ditt företag.

Genväg till nedladdning av vykortsmallar.

Mallar A6

Mallar för långt format

Innehållsförteckning

Vykort i marknadsföring

Det som är påtagligt med händerna har en helt annan effekt än texter och (rörliga) bilder på en bildskärm. Nyckelord: Haptik. Förutom upplevelsen av att bokstavligen ”röra vid”, erbjuder vykort andra fördelar jämfört med digitala medier:

De kan användas för olika ändamål – även om det bara är som dekoration. På så sätt stannar reklambudskapen inte bara kvar i minnet, utan helst också i synfältet.

Dessutom har vykort ett högre värde, verkar mer exklusiva och mer trovärdiga och kräver, i motsats till reklam via e-post, ingen opt-in.

Och så här många olika sätt kan du använda vykort i din marknadsföring:

Vykort som utskick

Många tänker automatiskt på e-postmarknadsföring när de tänker på utskick. Detta instrument har dock anor från tiden före digitaliseringen och kallades till en början för reklambrev. Med tillkomsten av digitala utskicksalternativ hamnade det lite i skymundan.

Under tiden är inkorgarna på e-postkonton överfulla, medan brevlådan hemma ofta förblir tom. Då blir den riktiga posten något alldeles extra. Med ett attraktivt utformat vykort kan du därför enkelt skapa uppmärksamhet. Det finns gott om tillfällen.

  • Påminnelse: Påminn dina kunder om viktiga branschdatum eller säsongsstart.
  • Kommunikation: Nya varor har anlänt? Ska du öppna en ny filial? Ditt serviceteam växer? Alla anledningar att informera dina kunder via vykort.
  • Voucher/Kuponger: Skicka ett vykort som en voucher för att göra en beställning eller för att få rabatt på nästa köp. Du behöver inte nödvändigtvis ha ett speciellt tillfälle för detta, men det kan till exempel vara en företagsjubileum eller en längre kampanj.
  • Helghälsningar: Främst vid jul, men även vid andra högtider, kan ett kort användas för att uttrycka de bästa hälsningar.

Ansträngningen för att skicka vykort är lägre än du tror.

Vykort för enskilda kunder

I företag med endast ett fåtal kunder eller när du vänder dig till premiumkunder kan du också rikta dig individuellt till din kundkrets.

  • Födelsedagskort: Gratulera dina kunder på deras födelsedag med en personlig hälsning.
  • Gratulationer: Använd andra händelser som anledning för ett vykort: bröllop, pension och jubileum till exempel.
  • Inbjudan: Bjud in utvalda kunder till ett öppet hus eller en intern utställning. Inbjudan kan sedan fungera som en inträdesbiljett och/eller ett kvitto på samma gång.
  • Tackkort: Bara säg tack – för åratal av kundlojalitet eller igenkännbart stöd i svåra tider. Ett sådant tackkort brukar bli väl mottaget.

Kort att visa upp

Tillvägagångssättet är brett, men ändå är svinnet jämförelsevis lågt här. För det är bara de som verkligen är intresserade som tar ett kort.

  • Freecards: Dessa kort finns tillgängliga gratis på restauranger, men även på andra offentliga platser som universitet. De har ett adressfält och kan därför postas. Ofta byter de dock också ägare genom att överlämnas personligen. Detta innebär att freecards ofta passerar genom flera händer, vilket ökar reklameffekten. Förutsättningen för detta är dock ett attraktivt bildmotiv eller ett fyndigt talesätt.
  • Reklamkort: Reklam kan sättas upp på olika intressanta platser efter överenskommelse: till exempel för sportflingor på gymmet och för hundträning hos veterinären. Du kan också göra reklam för enskilda produkter eller tjänster i din egen butik på detta sätt. Ju mer originellt, desto större är sannolikheten att kunderna tar kortet.

Postkort som erbjuder en extra förmån är särskilt framgångsrika: som voucher för ett produktprov, som bonuskort, som rabattvoucher eller helt enkelt med en begriplig vägbeskrivning till butiken.

Vykortsmallar för design av baksidan

Standardstorleken på ett vykort är A6 (14,8 cm långt och 10,5 cm brett). Detta gör det till det mest kostnadseffektiva formatet och särskilt väl lämpat för utskickskampanjer. De flesta vykort trycks och skickas också i denna storlek.

Teoretiskt sett är många andra storlekar också möjliga: rektangulär med snygga mått, fyrkantig, rund eller en helt annan form. Sådana format väcker ännu mer uppmärksamhet, men är också förknippade med högre kostnader.

Vi har sammanställt vykortsmallar i följande format åt dig:

  • A6: 14,8 cm långt och 10,5 cm brett
  • långt format: 21,0 cm långt och 10,5 cm brett

Vykortsmallar i DIN A6-format

Som mall har vi skapat två olika layoutvarianter (med fyra rader samt med tre rader och en sänkt) som du kan använda för din individuella vykortdesign.

Templates för gratis nedladdning: Vykort i A6

Template tillbaka i A6-format – variant 1

Mall för baksidan av omslaget i A6-format – variant 2

Template tillbaka i A6-format – variant 1 och 2 i en fil.

 

Rader för mottagarens namn, adress, land och en plats för frimärket – det är de grundläggande elementen som utgör baksidan av ett vykort. I A6-format tar denna information upp nästan hälften av hela vykortet.

Dessutom finns det frankerings- och kodningszoner. Frankeringszonen är där frankeringsstämpeln är placerad. I kodningszonen appliceras den orangeröda koden, som hjälper till att sortera och vidarebefordra vykorten maskinellt. Kodningszonen glöms ofta bort, men den upptar de nedre 1,5 cm av ett vykort.

Layoutmall 1

Fyra rader med 10 mm mellanrum:

Postcard-back-DIN-A6-template1

 

Postcard-back-DIN-A6-Template1-Explanation

Layoutmall 2

Tre rader med 10 mm mellanrum, inklusive sänkt fjärde rad:

Postcard-back-DIN-A6-template2

 

Vykort-bak-DIN-A6-Template2-Explanation

Mallar för vykort i långt format

 

Det långa formatet erbjuder betydligt mer utrymme än A6. Återigen hittar du en layout med fyra rader samt en med tre och en sänkt.

Mallar att ladda ner: Vykort i långt format

Template tillbaka i DIN lång – variant 1

Template baksida i DIN lång – variant 2

Template baksida i DIN lång – variant 1 och 2 i en fil.

 

På långa vykort tar mottagarens namn, adress, land och frimärke bara upp en tredjedel av det tillgängliga utrymmet. Men även här krävs kodning och frankering. Om baksidan ska användas som designutrymme och förses med text, logotyp och andra grafiska element, bör viktiga element inte placeras i varken frankerings- eller kodningszonen.

Layoutmall 1

 

Fyra rader med 10 mm mellanrum:

Vykort-baksida-DIN-lång-mall1

 

Vykort-baksida-DIN-lång-template1-Förklaring

Layoutmall 2

Tre rader med 10 mm avstånd mellan raderna, inklusive sänkt fjärde rad:

Postcard-back-DIN-long-template2

 

Postcard-back-DIN-long-template2-explanation

Designa dina egna vykort online

Du har en idé, men utformningen av ditt eget reklam- eller gratulationskort är fortfarande lite av en utmaning. Designa dina vykort enkelt med vår designredigerare online.

Designa vykort online nu

Du guidas steg för steg genom designen och kan välja mellan olika layoutmallar, färger och typsnitt. Du kan lägga till din egen text, ladda upp din logotyp och dina egna bilder – eller välja en av de miljontals professionella bilderna från Shutterstocks bilddatabas. Detta är kostnadsfritt för din vykortdesign.

Postcards_story_online_design

Pappersrekommendationer

Hur värdefullt vykortet faktiskt ser ut beror inte minst på kvaliteten på det material som används och bearbetningen.

Bestrukna framsidor, obestrukna baksidor

För vykort rekommenderar vi att du använder papper som är bestrukna och obestrukna på samma gång. Den släta ytan på den bestrukna framsidan framhäver det aktuella motivet mycket väl, medan den obestrukna baksidan kan skrivas på.

Hållbara och ädla papper

Trendigt och hållbart är miljöpapper. Vykorten på organiska och naturliga papper går därför mycket bra. Produkter tillverkade av återvunnet papper kan tryckas klimatneutralt, vilket gynnar din image.

Fint papper som Gmunder Papier lämnar också ett bestående intryck.

Bra att hålla i tack vare hög grammatik

Ett vykort får under inga omständigheter vara för ”slappt” och därmed se billigt ut. Det papper som används bör därför inte understiga 230 g/m². För särskilt kraftiga vykort är även en ytvikt på 350 g/m² möjlig, men mer behövs oftast inte. Ädelt papper förmedlar också ett högt värde i det lägre intervallet mellan 230 och 250 g/m².

För wow-effekter

Ett speciellt blickfång kan aldrig skada. Till exempel, effektfärger eller glansig partiell UV-lack garanterar hög uppmärksamhet.

Författare: Anja, Iris

Denna artikel publicerades första gången den 28 mars 2017 och uppdaterades med nya mallar i maj 2023.