Allmänna Affärsvillkor
1. Tillämpningsområde och avtalspartner
Nedanstående Allmänna Affärsvillkor (AAV) gäller för alla beställningar via vår onlinebutik, som görs genom konsumenter och företagare (kunder).
Kundens avtalspartner är Onlineprinters GmbH, Dr.-Mack-Straße 83, 90762 Fürth, Tyskland.
Använder en företagare motstridiga eller kompletterande Allmänna Affärsvillkor, bestrids härmed deras giltighet. De kan endast bli en del av avtalet om vi uttryckligen har gett vårt samtycke.
2. Kundkonto
En beställning till vår onlinebutik sker via ett kundkonto. Du väljer inloggningsuppgifter (e-postadress, lösenord) vid din första beställning. Du får ett kundnummer i orderbekräftelsen för din första beställning.
På ditt kundkonto hittar du dina sparade uppgifter och information om dina beställningar.
På produktsidorna kan du spara dina individuella produktval med knappen ”På anteckningslista“ och utan bindningskrav skriva ut erbjudandet. Med knappen ”Dela” kan du också skapa din produktkonfiguration med en ”Direktlänk“, via vilken du kan hämta produkten till det dagsaktuella priset, beroende på tillgänglighet.
3. Avtalstecknande
Genom att presentera en produkt i onlinebutiken, lämnar vi ett bindande erbjudande om att ingå ett avtal gällande denna artikel. Du kan först lägga en produkt i varukorgen utan köptvång och när som helst kontrollera och korrigera dina inmatningar innan du skickar iväg din bindande beställning. Avtalet kommer till stånd genom att du klickar på knappen ”Köpa” och därigenom accepterar offerten. Det finns inget minsta beställningsvärde.
Vi sparar avtalstexten och skickar utan dröjsmål din orderbekräftelse tillsammans med de allmänna affärsvillkoren och information om ångerrätt via e-post. Du hittar alltid den aktuella versionen av de allmänna affärsvillkoren på sidorna i vår onlinebutik och kan ladda ner dem därifrån. Du kan se dina tidigare beställningar på ditt kundkonto. De allmänna affärsvillkor som gäller vid köpet sparas inte.
Det språk som finns tillgängligt för avtalstecknandet är svenska.
En översikt av beställningsförloppet hittar du i vår onlineshop under Hjälp > Ofta ställda frågor > Beställning & uppdrag.
4. Utförande av tryckuppdraget
4.1 Krav på tryckfiler och trycksaker
Tryckdata ska motsvara uppgifterna som framgår på respektive produktsida. Dessa uppgifter blir en beståndsdel av avtalet.
- Tryckdata och innehållet i de trycksaker som tillverkas av dessa får inte
- inskränka rättigheter och krav från tredje part, framför allt upphovsrätt,
- bryta mot gällande lagar och rättsförordningar,
- vara diskriminerande eller bryta mot allmän likabehandling,
- vara trakasserande, kränkande, obscent eller på annat sätt olämpligt,
- vara av rasistisk, främlingsfientlig, våldsförhärligande, sexistisk eller annan omoralisk eller författningsfientlig karaktär eller eftersträva sådana mål.
I händelse av överträdelse mot tredje parts rättigheter genom uppfyllandet av tryckuppdraget, befriar du oss från alla anspråk och skadeståndskrav, som kan göras gällande gentemot oss som en följd av detta, liksom kostnader för juridiskt försvar mot bevis. Vår rätt att frånträda avtalet enligt punkt 9.1, berörs inte av detta.
4.2 Framtagning och överförande av tryckdata
Du har flera alternativ för att skicka in dina tryckdata till oss: Du kan alternativt ladda upp dina tryckdata direkt på produktsidan innan du köper. Om du vill ladda upp dina tryckdata först efter beställningen har du andra alternativ: Omedelbart efter att du har slutfört din beställning, vid ett senare tillfälle via beställningsöversikten i ditt kundkonto eller via en länk i din e-postbekräftelse. Du har också möjlighet att vidarebefordra en länk för att ladda upp data på datauppladdningssidan med hjälp av "Dela-funktionen". En grafisk formgivare kan till exempel också överföra tryckdata utan att behöva komma åt ditt kundkonto.
Du kan skicka oss dina färdiga tryckdata genom att klicka på uppladdningsknappen. Lägg till dina filer, tilldela innehållet i det visade urvalet och få omedelbart en indikation om dessa data uppfyller våra tekniska tryckspecifikationer. Vid behov ger vi information om hur du skapar utskrivbara filer. När du har laddat upp allt och slutfört uppladdningen, släpp tryckdata för produktion. Om du släpper data för tryck, även om du har fått feedback att de inte uppfyller våra tekniska tryckspecifikationer, bär du risken för den resulterande bristen hos de tryckta produkterna.
Du måste förse oss med dina tryckdata inom en vecka efter avtalets ingående. I händelse av sen eller utebliven dataöverföring gäller para. 9.1 i föreliggande Allmänna villkor.
Som ett alternativ till att skicka in dina egna tryckdata kan du designa tryckdata i vår onlinebutik för utvalda produkter och lägga till dem i kundvagnen. Dessa tilldelas automatiskt tryckjobbet när din beställning är slutförd.
Om du beställer tryckdata eller designtjänsten kommer vår grafikpartner att skapa tryckdata åt dig enligt dina specifikationer. När du har kontrollerat och godkänt dessa tilldelar vi tryckdata till den angivna beställningen och startar produktionen.
Om inte annat anges är det inte längre möjligt att ändra tryckdata efter att de har överförts och beställningen har slutförts.
4.3 Ytterligare alternativ
4.3.1. Datakontroll
Du har möjlighet att välja en så kallad datakontroll som ett extra tillägg mot en tilläggsavgift. Som en del av datakontrollen kontrollerar vi dina tryckdata avseende upplösning, beskärning, dataformat och inbäddning av teckensnitt. Vi kontrollerar inte tryckdata angående stav- respektive typografiska fel, färgåtergivning eller överensstämmelse med maximal färgpåläggning på 300 %. Vi kontrollerar inte inställningar för övertryck och placering av fals- och perforeringslinjer, eftersom designhänsyn kan prioriteras här. Observera att vi inte tar något ansvar för omständigheter som ligger utanför undersökningens omfattning. Ytterligare information hittar du i vår onlineshop under Hjälp > tryckdata.
4.3.2. Upprepade beställningar
Du har möjlighet att reproducera artikeln med ett redan genomfört tryckuppdrag inom två år, utan att behöva överföra tryckdata igen, förutsatt att vi fortsätter att erbjuda produkten. Tryckdata arkiveras för detta ändamål. Du kan använda funktionen "Beställa igen" för att ordna ett oförändrat eftertryck av ett tidigare tryckuppdrag via ditt kundkonto. Tryckdata tas sedan automatiskt från föregående uppdrag.
4.3.3. Broschyrer och kataloger
När du beställer broschyrer och kataloger, har du som avgiftsbelagt tilläggsval möjlighet att skicka preliminära produkter för korrigering hos oss. I det här fallet startar vi inte produktionen förrän du bekräftar avtalsstatus och slutligen godkänner data för tryck.
4.4 Tillhandahållande av mellanprodukter
Vi tillhandahåller inte data eller andra mellanprodukter som producerats eller anskaffats inom ramen för våra tjänsteleveranser, som t ex tryckplåtar.
5. Information om ångerrätt
Företagare beviljas ingen frivillig ångerrätt.
Det finns ingen ångerrätt för leverans av varor, som inte är prefabricerade, utan producerade enligt konsumentens individuella val eller specifikation eller är entydigt anpassade till konsumentens personliga behov.
I alla andra fall gäller den lagstadgade ångerrätten för konsumenterna, i enlighet med vad som beskrivs i informationen om ångerrätt.
Information om ångerrätt
Ångerrätt
Du har rätt att inom 14 dagar frånträda detta avtal utan att ange något skäl.
Ångerrätten uppgår till fjorton dagar efter den dag då du, eller den tredje part som du angett (dock ej transportföretaget), tar/har tagit den sista varan i fysisk besittning.
Vill du utöva ångerrätten ska du till oss (Onlineprinters GmbH, Dr.-Mack-Straße 83, 90762 Fürth, Tyskland, telefon: +46 8 55114947, service@onlineprinters.se) skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post eller e-post). Du kan använda den bifogade mallen, men du måste inte använda den.
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
Verkan av utövad ångerrätt
Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något. Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har fått tillbaka varorna, eller tills du har visat upp ett kvitto på att du har returnerat varorna, beroende på vilket som inträffar först.
Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.
Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan.
Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.
Mall för ångerblankett
(Om du vill frånträda avtalet, fyller du bara i denna blankett och skickar tillbaka den till oss).
Till Onlineprinters GmbH, Dr.-Mack-Straße 83, 90762 Fürth, Tyskland, service@onlineprinters.se
Jag/Vi (*) meddelar härmed att jag/vi (*) frånträder mitt/vårt (*)/köpeavtal avseende följande varor (*)/tjänster (*)
Beställt den (*) ____________________ / mottaget den (*) ____________________
Konsumentens/konsumenternas namn ________________________________________
Konsumentens/konsumenternas adress ________________________________________
Konsumentens/konsumenternas underskrift (endast om denna blankett meddelas på papper) ________________________
Datum ____________________
(*) Stryk det som inte är tillämpligt
6. Leverans och riskövergång
6.1 Postledes
Leverans sker uteslutande postledes; det är inte möjligt att själv hämta varorna. Leverans sker till byggnadens entré vid den angivna leveransadressen. Information om leveransområde hittar du i vår onlineshop under Hjälp > Leveransinformation.
6.2 Leveranstider
Våra leveranstider beror på tidpunkten för mottagande av tryckdata, produktionstiden och försändelsetiden liksom vid utnyttjande av betalningssättet ”Förskottsbetalning”, tidpunkten för mottagandet av betalningen. Du hittar mer detaljerad information om leveranstiderna på respektive produktsida. De arbetsdagar som nämns är måndag till fredag, inte lördagar, söndagar och helgdagar.
6.3 Riskövertagande och transportskador
För konsumenter gäller: Om en vara levereras med uppenbara transportskador, ska felet reklameras omgående till transportföretaget och kontakt ska utan dröjsmål tas med oss, så att vi kan erbjuda en lösning i rätt tid. Om du missar att göra en reklamation eller ta kontakt med oss medför detta inga konsekvenser för dina juridiska rättigheter. Men du hjälper oss att hävda våra egna anspråk gentemot transportföretaget resp. när det gäller transportförsäkringen.
I händelse av transportskador gäller för företagare: Risken för oväntade förluster och oväntad nedgång övergår till dig, så snart som vi har levererat de varor, som ska skickas till den avtalade personen eller institutionen. Bland näringsidkare gäller den i § 377 HGB (Deutsches Handelsgesetzbuch - Tyska Handelslagen) reglerade undersöknings- och reklamationsplikten.
7. Giltighet för priser
7.1 Giltighet för priser, valuta
De priser som anges vid tidpunkten för beställning gäller. Specialerbjudanden och rabattkuponger kan inte inlösas i efterhand.
Om du vill beställa upplagor som överstiger de valbara kvantiteterna, kan du skicka en icke-bindande förfrågan i vår onlineshop om genomförbarhet, pris, beställning och leverans med hjälp av formuläret ”Prisförfrågan“ under Hjälp > Kontakt.
Vi fakturerar köpeskillingen i svenska kronor och accepterar endast betalning i SEK - svenska kronor.
7.2 Försändelsekostnader
Inom Sverige levererar vi kostnadsfritt med standardleverans. All information och kostnader för ytterligare försändelsesätt, t.ex. expressleverans, hittar du i vår onlineshop under Hjälp > Leveransinformation.
Om vi måste skicka varorna ytterligare en gång, av anledningar som du som kund är ansvarig för, så bär du de kostnader som uppkommer. Det samma gäller om leveransadressen, enligt dina önskemål, ska ändras efter avtalstecknandet och detta leder till ökade leveranskostnader resp. förorsakar ytterligare kostnader (t ex om ändringen sker efter det att varan skickats).
7.3 Betalningsalternativ och förfallodatum
De betalningsalternativ som anges vid beställningen gäller. Det finns inte några krav på att ett visst betalningsalternativ ska användas. All information hittar du i vår onlineshop under Hjälp > Betalningsalternativ.
Om inte något annat har överenskommits, är betalningen förfallen i och med avtalstecknandet. Vid val av betalningsalternativet förskottsbetalning uppgår betalningsfristen till två veckor efter avtalstecknandet. Vi ber dig beakta, att vi inte startar produktionen förrän vi mottagit betalningen.
Vid betalning med Klarna överlåter vi vår fordran till Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 STOCKHOLM, Sverige, efter framgångsrik adress- och kreditprövning. Du kan välja att överföra till Klarna med ditt onlineaktiverade bankkonto omedelbart eller, om det erbjuds, inom 30 dagar efter mottagandet av fakturan.
8. Fakturering
8.1 Fakturering i elektronisk form
Vi skickar räkningen till dig i elektronisk form i filformatet PDF, efter det att varan levererats, till den vid beställningstidpunkten angivna e-postadressen. Du kan också se fakturorna på ditt kundkonto. Fakturor kommer inte att utfärdas i pappersform.
8.2 Mottagare
Fakturor kommer att utfärdas i det namn som är angivet som mottagare i beställningen. Önskemål om ändringar i efterhand, om de inte beror på en felaktig adress, kan inte beaktas. Det går därför inte att skriva ut en ny faktura på en annan fakturamottagare
8.3 Leveranser inom EU
Moms inberäknas enligt respektive lands skatteregler för varje leverans.
Företag som före leverans framfört ett giltigt momsregistreringsnummer erhåller sin fakturasumma exklusive moms.
Om du som företagare vid leveranser inom EU anger ett ogiltigt momsregistreringsnummer och om vi som uppdragstagare även vid beaktande av noggrannheten hos en medveten näringsidkare inte har kunnat identifiera detta, så är du skyldig att betala lagstadgad mervärdesskatt för det i fakturan redovisade nettobeloppet. Risken för den saknade möjligheten till granskning av momsregistreringsnumret bär du som kund, i den mån som detta beror på omständigheter som vi inte är ansvariga för. I detta fall är vi berättigade att utföra leveransen genom att utfärda en faktura med mervärdesskatt eller att inte fortsätta med behandlingen av ordern förrän det är möjligt för oss att få en kvalificerad bekräftelse ang. det av dig angivna momsregistreringsnumret, beroende på vilket alternativ du väljer.
9. Hävningsförbehåll, spärrande av kund
9.1 Hävning av avtal
Vi förbehåller oss rätten att frånträda avtalet, om
- du trots påminnelse via e-post är försenad med att överföra dina tryckdata,
- du trots påminnelse via e-post är försenad med att betala inköpspriset,
- tryckdata motsvarar inte fastställda krav i punkt 4.1
- det finns en välgrundad misstanke, att tryckuppdraget utförs på uppdrag av en förbjuden organisation eller en sanktionerad fysisk eller juridisk person (CFSP-sanktionslistor),
- utförande av tryckuppdraget står i strid med vår företagsfilosofi och våra värderingar, som du kan hämta i vår företagspresentation,
- den produkt som du beställde inte levererats hos oss av vår leverantör, på grund av omständigheter utanför vår kontroll, trots att det finns ett bindande leveransavtal med motsvarande leveransvillkor som detta. I så fall kommer vi att informera dig omedelbart. Vi kommer omedelbart att återbetala eventuella betalningar, som redan gjorts,
- det händer saker utanför vårt inflytelseområde som försvårar en leverans eller avsevärt förhindrar den en längre tid (längre än 4 veckor) av skäl som anges nedan, och som inte beror på oss. I så fall kommer vi att informera dig omedelbart. Vi kommer omedelbart att återbetala eventuella betalningar, som redan gjorts. Samtidigt har du också rätt, att frånträda avtalet.
- Oförutsedda, oundvikliga händelser i form av force majeure såsom upplopp, strejk, krig, brand, naturkatastrofer, epidemier, brist på energi eller råvaror
- Oförutsebara driftstörningar hos oss eller våra leverantörer
- Oförutsedda åtgärder från myndigheter och/eller hinder på grund av nationella eller internationella förordningar
- Oförutsedda, avsevärda svårigheter att få tillstånd, särskilt vid import och export
Ansvarsbestämmelserna under paragraf 12 förblir oberörda av detta.
9.2 Spärrande av kundkonto
Vi förbehåller oss rätten att permanent spärra ditt kundkonto för framtida beställningar, om det finns en välgrundad misstanke om att tryckdata resp. trycksakerna innehåller förbjudet innehåll i enlighet med punkt 4.1 avsnitt 2 eller om det finns en välgrundad misstanke om att tryckbeställningen sker på uppdrag av en förbjuden organisation. Regleringen av punkt 4.1 avsnitt 3 berörs inte av detta.
10. Äganderättsförbehåll
Varorna förblir vår egendom till dess att fullständig betalning har gjorts.
För företagare gäller dessutom: Vi förbehåller oss äganderätten till varan till dess att fullständig betalning av alla fordringar från en löpande affärsrelation har skett. Du kan vidareförsälja förbehållsvaran i normal affärsverksamhet; och du avträder på förhand till oss samtliga från denna vidareförsäljning uppkomna fordringar till oss – oberoende av en koppling till eller blandning av förbehållsvaran med ny vara – i storleken för fakturabeloppet, och vi accepterar detta frånträdande. Du fortsätter att vara berättigad att kräva in fordringarna, men vi kan också själva kräva in fordringarna, i den mån som du inte uppfyller dina betalningsförpliktelser.
11. Hantering av reklamationer, rättslig garanti om avtalsenlighet för varorna
11.1 Ansvar för fel och brister gentemot konsumenter
Gentemot konsumenter gäller den lagstadgade reklamationsrätten.
11.2 Ansvar för fel och brister gentemot företagare
Gentemot företagare gäller den lagstadgade reklamationsrätten med nedanstående modifieringar. De lagstadgade bestämmelserna för regressrätt enligt §§ 478, 479 BGB (Deutsches Bürgerliches Gesetzbuch - Tyska Civillagen) berörs inte av detta.
Som överenskommelse gällande varans beskaffenhet gäller endast våra egna angivelser dvs. i avtalet inkluderade uppgifter. Avvikelser på upptill +/- 5 % av den beställda mängden kan uppstå under vissa omständigheter på grund av tryckprocessen. Detta utgör inte ett skäl för reklamation.
Skyldigheten att inspektera och anmäla brister som regleras i avsnitt 377 i HGB (Handelsgesetzbuch -tyska handelslagen) gäller för affärsmän. Om du utelämnar anmälan som regleras där, anses varorna vara godkända, såvida det inte finns en defekt som inte kunde upptäckas vid leveranskontrollen. Detta gäller inte, om vi på ett bedrägligt sätt har dolt ett fel.
Om de levererade varorna är defekta, kan vi först välja om vi genom att avhjälpa felet (rättelse) eller genom att leverera en felfri vara (ersättningsleverans) kan åstadkomma en kompletterande åtgärd. Vår rätt att vägra en kompletterande åtgärd enligt lagstadgade förutsättningar (t. ex. i händelse av bristande proportionalitet enligt definitionen i § 439 avsnitt 4 BGB) kvarstår.
Du ska ge oss tillräckligt med tid och möjlighet att utföra den kompletterande åtgärd som vi är skyldiga till, framför allt att överlämna den reklamerade varan för kontrolländamål.
Preskriptionstiden för reklamationsanspråk från företagare uppgår till ett år och börjar i och med leverans av varan.
Ovanstående begränsningar och förkortade tidsfrister gäller inte för anspråk på grund av skador, som förorsakats genom oss, våra juridiska ombud eller ställföreträdare
- vid skador på liv, lem eller hälsa,
- vid avsiktlig eller grov vårdslös försumlighet, liksom illvilja,
- vid brott mot väsentliga avtalsförpliktelser, vars uppfyllande möjliggör ett korrekt genomförande av avtalet och vars efterlevnad avtalspartnern regelbundet kan lita på (grundläggande plikter),
- inom ramen för eventuellt överenskomna garantilöften,
- såvitt tillämpningsområdet för produktansvarslagen är tillgängligt.
11.3 Ytterligare möjligheter vid reklamationer
Utan hänsyn till vårt ansvar för fel och brister enligt punkterna 11.1 och 11.2 i de allmänna affärsvillkoren, kan vi i händelse av en felaktig leverans efter tidigare överenskommelse erbjuda dig ett eftertryck, en återbetalning av den inbetalda beloppet, en delåterbetalning motsvarande den felaktiga andelen eller en värdekupong. All information hittar du i ditt kundkonto i beställningsöversikten vid respektive uppdrag under ”Detaljer & Åtgärder”.
12. Ansvar
För anspråk på grund av skador, som förorsakats genom oss, våra juridiska ombud eller ställföreträdare, har vi alltid oinskränkt ansvar
- vid skador på liv, lem eller hälsa,
- vid avsiktlig eller grov vårdslös försumlighet,
- vid eventuellt överenskomna garantilöften,
- gentemot konsumenter.
För brott mot grundläggande skyldigheter, genom ringa vårdslöshet av oss, våra juridiska ombud eller ställföreträdare, begränsas ansvaret för vid avtalstecknandet förutsebara skador, till det som måste anses vara rimligt. Grundläggande plikter är väsentliga avtalsförpliktelser, vars uppfyllande möjliggör ett korrekt genomförande av avtalet och vars efterlevnad avtalspartnern regelbundet kan lita på.
För övrigt är anspråk på skadeersättning uteslutna.
Ansvar för de uppgifter som överförs av dig (tryckdata, adressuppgifter för produktanpassning, fakturerings- och leveransadresser) ligger uteslutande och utan begränsning hos dig som kund. I detta avseende kan vi inte ta något ansvar för riktigheten i ovannämnda uppgifter.
Ifall tredje parts rättigheter kränks av uppdragsutförandet, kommer du att frigöra oss för alla resulterande anspråk och skadeståndskrav som görs gällande mot oss såväl som kostnader för styrkt rättsligt försvar. Detta gäller särskilt i händelse av, att de tryckuppgifter som nämns under avsnitt 4.1 inte följs eller såvida du inte har rätt att använda adressuppgifterna som du har överfört. Vår rätt att säga upp avtalet enligt avsnitt 9.1 förblir opåverkad härav.
13. Upphovsrätt
Om vi inom ramen för uppdraget tillhandahåller kreativa tjänster, så är de alster som uppkommer (skisser, utkast, preliminära produkter, trycksaker etc.) upphovsrättsligt skyddade. Vi ger dig en enkel, icke-exklusiv, ej tidsbegränsad rätt att nyttja det i avtalet överenskomna omfånget och för det avtalsmässigt överenskomna syftet. Du kan använda de skyddade alstren för utformning av egna tryckunderlag, såvitt tryckningen sker genom oss. Ytterligare nyttjanderätter, framför allt rätten till mångfaldigande, spridning, offentligt tillgängliggörande, sändningsrättighet och rätten till återgivning via bild- och ljudinspelningar, kräver en särskild skriftlig överenskommelse, om de inte omfattas av det avtalsmässigt överenskomna syftet.
14. Dataskydd
Vår Information om hantering av personuppgifter hittar du i vår onlineshop via länken längst ner på varje sida.
15. Uppförandekoder, tvistlösning
15.1 Uppförandekoder
Vi har underkastat oss följande uppförandekoder:
- FSC®, Forest Stewardship Council
- PEFC, Programme for the Endorsement of Forest Certification Schemes
All information om denna uppförandekod hittar du i vår onlineshop under Certifikat och utmärkelser via rubriken ”Om oss” längst ner på varje sida.
15.2 Tvistlösning
Den Europeiska Kommissionen ställer en plattform för tvistlösning online (ODR) till förfogande, som du hittar under https://ec.europa.eu/consumers/odr. Konsumenter har i princip möjlighet att använda denna plattform för att lösa sina tvister. Vi är inte förpliktade eller beredda att delta i ett tvistlösningsförfarande inför ett tvistlösningsorgan för konsumenter.
16. Tillämplig lag och jurisdiktion
Om du är företagare så gäller tysk lagstiftning med undantag för CISG (FN-konventionen om internationella köp av varor).
För avtal med affärsmän, juridiska personer som lyder under offentlig rätt eller särskilda offentliga medel ska den exklusiva platsen för utförande och jurisdiktionen vara vårt säte i 90762 Fürth, Tyskland.
2024-09-24
Onlineprinters GmbH
Dr.-Mack-Straße 83
90762 Fürth
Tyskland
E-post: service@onlineprinters.se
Telefon: +46 8 55114947
Måndag till fredag: kl. 08.00 - 17.00, utom tyska helgdagar.
Fax: +49 9161 8989 2000
Verkställande direktörer: Sascha Krines (Group CEO), Simon Cooper (CEO), Tobias Volgmann (CFO)
Handelsregister: Amtsgericht (Tingsrätten) Fürth, Tyskland, HRB 11487
Bolagets syfte: Produktion och försäljning av trycksaker
Moms-identifikationsnummer: DE814978904
EORI-nummer: DE7046189