Bra

TrustPilotTrustpilot

Tillväxt i stället för svacka: Online-tryckerierna förändrar tryckeribranschen

Onlineprinters har tillvaratagit transformationsprocessen för egen del

Nedgången har förutspåtts flera gånger, men den europeiska tryckeribranschen är fortfarande en stor ekonomisk faktor med 80 miljarder i omsättning per år. ”Den som står upp för transformationsprocessen kan växa kraftigt”, säger Dr. Michael Fries, CEO hos Onlineprinters. Den internationellt verksamma företagsgruppen hör till de tre ledande onlinetryckerierna i Europa.

Tryckeribranschen har genomgått en förändringsprocess i åratal. Det bevisar siffrorna från Intergraf, den europeiska intresseorganisationen för tryckeri- och grafisk industri: Antalet tryckerier minskade med 14 procent under tioårsperioden (från 2005 till 2015) och var drygt 110 000 företag år 2015. Antalet anställda sjönk under samma period med cirka en tredjedel till 622 000 anställda. I jämförelse förblev försäljningen däremot relativt stabil: I mer än tio år har den europeiska tryckerimarknaden omsatt cirka 80 miljarder euro varje år. ”Ändå: Branschen genomgår för närvarande en lysande, omvälvande förändring, som vänder på varje sten”, konstaterar Dr. Michael Fries och förklarar: ”Varje företag måste ifrågasätta sin affärsmodell och anpassa den till de nya kraven på marknaden. Produkter som visitkort och flyers kommer i framtiden nästan uteslutande att beställas online och tillverkas av stora onlinetryckerier. Detta innebär dock inte att lokala tryckerier inte skulle ha någon framtid, tvärtom.“ Trenden går mot samarbete: ”Specialtryck, lokala konsulttjänster och individuella tjänster är styrkan hos de klassiska tryckerierna Många köper produkter som brevpapper, affischer och broschyrer från onlinetryckerier som vårt och arbetar som återförsäljare. Samtidigt köper vi också från specialleverantörer, till exempel Letterpress-visitkort och från tillverkare av reklamartiklar - Onlineprinters erbjuder då en distributionsplattform för dem. Den som differentierar sin affärsmodell kommer att bli framgångsrik." "För kunder innebär den nya konkurrensformen bara fördelar: Servicenivån i branschen ökar, det finns lämpliga leverantörer för varje tryckprojekt.

Onlinetryckerier i ropet

Onlineprinters började i början av 2000-talet omvandlingsprocessen från ett klassiskt familjedrivet tryckeri till ett E-Commerce-företag och har idag en mycket bra position. Även konceptet "lokalt tryckeri" kan fortsätta att fungera, men då bara med smart marknadsföring och specialisering i specialprodukter eller specialservice. För sådana tryckerier är Onlineprinters en tillförlitlig partner, särskilt när det gäller Topseller-produkter som flyers, visitkort och broschyrer. Orsak till omformningen av det konventionella accidenstryckeriet E. Meyer i Neustadt an der Aisch, en stad i Sydtyskland i närheten av Nürnberg, var redan då den starka konkurrenssituationen i branschen. År 2004 tog grundaren Walter Meyer i Neustadt i Franken steget in på nätet: Han startade med webbsidan diedruckerei.de och erbjöd onlinetryck av flyers och affischer. Det ursprungliga målet var stöd för föräldrarnas tryckeriverksamhet, Idag har koncernen en omsättning på över 200 miljoner euro årligen. Från att ha varit en pionjär i branschen har företaget vuxit till ett av de största onlinetryckerierna i hela Europa.

Kvantitet och kvalitet

Dr. Michael Fries utgår ifrån, att omsättningen hos onlinetryckerierna i Västeuropa förväntas fortsätta att växa med tvåsiffriga procenttal under de närmaste åren. ”För närvarande levererar vi till en miljon kunder, övervägande från näringslivet i mer än 30 länder i Europa“, enligt Dr. Michael Fries. Därför expanderar företaget i Franken sedan 2008 till grannländerna i Europa. Genom övertagande av det brittiska onlinetryckeriet Solopress och den danska marknadsledaren LaserTryk har Onlineprinters-gruppen skapats, som nu hör till de europeiska marknadsledarna och tillverkade och sålde under affärsåret 2018 mer än 3 miljarder tryckta reklamartiklar – från visitkort och brevpapper via flyers och broschyrer till rollups och reklambanderoller i storformat. De i stort sett standardiserade produkterna bearbetas i så kallat samlingstryckförfarande, vilket garanterar en låg och transparent prisnivå. I stället för att producera en beställning individuellt, använder E-Commerce-företaget komplexa algoritmer för att kombinera upp till 50 uppdrag på ett enda tryckark. På så sätt används pappret optimalt och kostnader sparas, vilket också gynnar miljön.

Fler och fler anställda

I motsats till den allmänna utvecklingen i branschen steg antalet anställda i Onlineprinters-gruppen kontinuerligt: Från ca. 20 medarbetare före introduktionen av internethandel år 2004 i Neustadt an der Aisch i Franken till mer än 1 400 medarbetare i den internationellt verksamma företagsgruppen år 2018 i Tyskland, Storbritannien, Danmark och Polen. Kvalificerade medarbetare uppsöker företaget på alla arbetsplatser. För närvarande finns det mer än 100 lediga platser. 
 

Grafisk: Så här fungerar online-utskrift

Online-utskrift arbetsflöde

Presskontakt:

Patrick Piecha
Chef för press & PR

press@onlineprinters.com
Tel.: +49 9161 6209807 
Registrera dig
Glömt lösenordet
Upprätta nytt kundkonto
Ange din E-postadress
Ange ditt lösenord
Nytt hos ONLINEPRINTERS? Registrera nu
Kontrollera din E-postadress
Efter en framgångsrik autentificering får du en länk, som gäller i 1 timme och ytterligare anvisningar för att återställa ditt lösenord via e-post.
Ange din E-postadress
Ange ditt lösenord
Upprepa lösenordet
Vi använder de uppgifter du har tillhandahållit för att skapa ett kundkonto, samt att verkställa din beställning. Om du har köpt en produkt, kan vi sedan via e-post skicka rekommendationer om liknande produkter till dig. Om du inte vill ha det, meddela oss detta eller klicka på avregistrera-knappen i e-postmeddelandet. Mer information finns i Dataskydd.
Har du redan ett kundkonto? Till registrering